Oleh Tok Pijat

Teringat saya 19 tahun dulu, dikala PAS menyapu bersih kerusi 32-0 dalam PRU 1990. PM ketika itu, Dr Mahathir mengulas kekalahan teruk UMNO Kelantan dengan mengatakan dalam masa 20 tahun, jangan mimpi UMNO Kelantan boleh rampas Kelantan.

Kini sudah sudah 19 tahun, PAS memerintah Kelantan. Dan tinggal 12 bulan lagi untuk PAS "selamat" dari kekalahan di Kelantan.
Kini anak-anak didik UMNO Kelantan, semasa UMNO tumpas 19 tahun sudah besar panjang. Dulu mereka berada di KEMAS, kini sudah lulus Universiti dan menjadi anak muda yang berjiwa baru.

Tinggal 12 bulan lagi, kata-kata ( sumpahan?)Dr Mahathir akan berakhir.

www.tokpepijat.blogspot.com

Senyum Hari Ini

Dewan Negeri Selangor Lulus Belanjawan Tambahan RM392 juta(Klik)

SHAH ALAM, 9 Nov - Dewan Negeri Selangor hari ini bersetuju meluluskan belajawan tambahan sebanyak RM392 juta apabila Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) mengutip hutang tertunggak anak-anak syarikat kerajaan negeri daripada syarikat Talam Corporation.

Pendekatan yang diguna pakai MBI ialah dengan membeli semua hutang milik beberapa anak syarikat kerajaan negeri itu dalam bentuk geran.

Dengan cara ini MBI boleh mengambil alih pengutipan hutang serta pemilikannya iaitu KDEB, UNISEL dan PNSB daripada kumpulan Talam melalui projek pembangunan hartanah sejak 10 tahun lalu.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pengutipan hutang tersebut dijangka boleh dibuat dalam tempoh 3 bulan dalam pemantauan Dewan Negeri Selangor.

“Kerajaan negeri mengakui bahawa terdapat penambahan pendapatan negeri di dalam akaun yang disatukan berjumlah RM392 juta, duit RM392 ini adalah hasil daripada hutang-hutang yang dilakukan oleh kumpulan Talam, syarikat-syarikat dalam kumpulan Talam yang mana hutang-hutang ini sudah dipersetujui yang Talam ini sudah berhutang kepada syarikat-syarikat ini dan syarikat-syarikat seperti Kumpulan Darul Ehsan, Unisel dan PNSB yang dikumpulkan berjumlah RM392 juta telah diserahkan untuk milikan kerajaan negeri”, kata Tan Sri Khalid.

Beliau bercakap kepada media selepas menghadiri Mesyuarat Ketiga Sidang Dewan Negeri Selangor di Shah Alam, hari ini.

Tan Sri Khalid menambah, Barisan Nasional sebelum ini gagal membuat kutipan hutang beberapa anak syarikat kerajaan negeri dengan baik sebaliknya mereka menyalahgunakan pendapatan anak syarikat untuk perbelanjaan Balkis dan lawatan ke luar negara.

Bagaimanapun katanya usaha berterusan Kerajaan Pakatan Rakyat memastikan hutang-hutang lapuk kerajaan negeri dapat disegerakan kutipannya apabila penstrukturan semula kewangan anak-anak syarikatnya dapat dilakukan.


" IKUTI VIDEO PILIHAN MINGGU INI"

P/S: Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini? Polis hanya menerima arahan. Daripada SIAPA arahan tersebut?

Saturday, 10 October 2009

KERANA MULUT BADAN BINASA


Cerita ni bukanlah cerita baru.Aku pun bukannya nak sensasikan cerita ni. Cuma nak kawan-kawan aku semua ambil pengajaran dalam cerita yang MACAM kelakar ni.

Perkara ini berlaku dua hari lepas. Ada seorang hamba Allah ni, dia ni memang antara makhluk yang popular sebagai orang kuat UMNO di Mesir. Nama dia pun memang selalu jadi buah mulut masyarakat Azhari Malaysia di Mesir. Mulut dia ni memang 'mulut longkang'. Malah dalam entri-enti di blog 'mamat' ni selalu kutuk orang lain.

Nak dijadikan cerita, 'mamat' ni ada masuk ke rumah akhawat. Wallahu A'lam tak tahu apa yang 'mamat' ni buat. Maka, datanglah seorang senior kepada 'mamat' ni untuk bertanya apa yang dibuat kat akhawat tu. Maka 'mamat' ni mungkin marah pada senior tersebut dan terkeluarlah ayat-ayat yang tak sepatutnya. Kan dah tak pasal-pasal kena penangan senior. Tak pasal-pasal kena penumbuk.

Apa yang aku nak sampaikan kat sini. Bila dah belajar tinggi-tinggi ni, bahasa pun kenalah jaga. Lagi pulak 'awak' ni sepatutnya menjadi contoh kepada masyarakat Islam dan bukan Islam umumnya di Malaysia nanti. HAMBIK KAU, KERANA PULUT SANTAN BINASA! KERANA MULUT BADAN BINASA..! Tu baru sikit je. Silap haribulan, teruk lagi kau kena nanti. Lainlah kalau terpaksa gunakan bahasa yang tegas untuk sampaikan dakwah Islam. Nabi SAW pernah bersabda : "katakanlah yang hak, walaupun ianya pahit". Ini tidak, nak kata kau nak sampaikan Islam tu macam mustahil je. Tegas suara 'kau' ni sekadar nak mempertahankan yang bathil je. Tunggu la BINASA kat akhirat yang lebih dahsyat nanti.

Bertaubatlah sedare.. Moga-moga cerita pasal kau ni pun mengingatkan aku yang menulis ni.

Sunday, 30 August 2009

Nikmatnya Ramadhan Bila Bertambahnya Iman

Ramadhan Madrasah Tarbiyyah.

Alhamdulillah, sedar tak sedar kita sudah tiba ke pengakhir awal Ramadhan, Ar-Rahmah. Awal yang penuh kasih sayang. Keindahannya terasa dalam jiwa yang selama ini meronta-ronta. Fasa kedua Ramadhan pastinya kita juga mahu berebut-rebut bersama dengan golongan yang ingin menyucikan diri memohon keampunan Illahi atas segala noda yang telah dilakukan.

Ramadhan sememangnya mendidik jiwa dalam melakukan amal sehinggakan kadangkala berlaku, orang yang tidak pernah bersolat juga akan bersolat dan tidak mustahil mereka juga akan berpuasa penuh. Cuma bezanya, sejauh mana kita menjiwai amalan yang kita lakukan dan keikhlasan dalam melakukan amal dan ibadat seharian kita.

Apa Yang Kita perlu Tahu, Renung dan Amal Untuk Tingkatkan Iman?

1. Setiap muslim perlu mengetahui, bahawa Allah SWT amat gembira kepada hamba-Nya yang sentiasa memohon dan berhubung dengan-Nya.

2. Setiap muslim juga perlu mengetahui, bahawa segala apa yang menimpa diri adalah hasil dari dosa dan kesalahan yang dilakukan. Hal ini telah diperingatkan Allah menerusi ayat 79 surah an-Nisaa :

مَّآ أَصَابَكَ مِنۡ حَسَنَةٍ۬ فَمِنَ ٱللَّهِ‌ۖ وَمَآ أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ۬ فَمِن نَّفۡسِكَ‌ۚ وَأَرۡسَلۡنَـٰكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً۬‌ۚ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ شَہِيدً۬ا

Apa saja nikmat yang kamu perolehi adalah daripada Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu adalah kesalahan diri kamu sendiri.

3. Semestinya setiap muslim tidak terlibat dalam dosa-dosa besar dan kecil yang berterusan, kerana ia boleh menjadikan seseorang itu jauh dari rahmat Allah dan sentiasa berwaspada dalam hubungan akidahnya dengan Allah.

4. Setiap muslim perlu mengetahui, bahawa dosa-dosa yang dilakukan itu mempunyai banyak rangkaian yang menjurus ke arah neraka, justeru perlu dia menjaga hati, roh dan meyakini bahawa segala kebaikan yang dilakukan mampu menyelamatkannya dari mememasuki api neraka, sehubungan ini, Allah SWT menjelaskan dalam ayat 81 surah al-Baqarah : Sebenarnya, sesiapa melakukan dosa dan dia telah dikuasai oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka dan kekal di dalamnya.

5. Perlu setiap daripada kita mengetahui, bahawa kita sebagai manusia, sentiasa terdedah kepada dosa dan maksiat, ini membuktikan kelemahan diri kita dan sekaligus membuktikan keagungan Allah, justeru kewaspadaan adalah senjata paling utama dalam menangkis segala kekurangan dari sifat-sifat mazmumah.

6. Dalam menjalani proses kehidupan sebagai muslim, kita berada antara dua keadaan, sama ada roh kita akan maju atau sebaliknya, perkara ini dijelaskan oleh Allah menerusi ayat 37 surah al-Muddathir :

لِمَن شَآءَ مِنكُمۡ أَن يَتَقَدَّمَ أَوۡ يَتَأَخَّرَ

Iaitu bagi siapa yang ingin maju dengan peringatan atau mundur dengan menolak peringatan.


Sahabat yang dirahmati Allah SWT, sama-sama kita renungkan dan selamat beramal. Moga Ramadhan kali ini memberikan natijah yang terbaik buat kita berbanding dengan Ramadhan yang lepas.

Perbanyakkan amalan, dan sentiasa berdoa untuk mendapat keredhaan Allah SWT. Andai ini Ramadhan terakhir buat kita, pastikan amalan kali ini memberi peluang pada kita untuk ke syurga Yang Maha Penyayang.

Kita semua punya matlamat yang sama untuk mengejar syurga Allah, cuma kadang terlupa atau dibisik nafsu dan syaitan. Dengan itu, moga-moga selepas ini kita akan terus berhati-hati dalam tingkah laku, perbanyakkan amal dan cuba untuk menjiwai tiap amalan agar kita juga tahu cara untuk menjauhi neraka Jahannam.

Wallahu A'lam.

Tuesday, 18 August 2009

Halal dan Haram

عن أبي عبد الله النعـمان بن بشير رضي الله عـنهما ، قـال : سمعـت رسـول الله صلي الله عـليه وسلم يقول: إن الحلال بين ، وإن الحـرام بين ، وبينهما أمـور مشتبهات لا يعـلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فـقـد استبرأ لديـنه وعـرضه ، ومن وقع في الشبهات وقـع في الحرام ، كـالراعي يـرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه،ألا وإن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، ألا وإن في الجـسد مضغة إذا صلحـت صلح الجسد كله ، وإذا فـسـدت فـسـد الجسـد كـلـه ، ألا وهي الـقـلب

رواه البخاري ومسلم

Maksudnya:

Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu terang (jelas) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat (tidak terang halal atau haramnya) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati."

Diriwayatkan oleh Bukari dan Muslim

p/s : kalau raja mempunyai taman larangan, Allah SWT juga mempunyai kawasan larangan iaitu perkara maksiat dan haram. Kalau raja boleh menghukum orang yang memasuki kawasan larangannya. Allah lebih berhak menghukum orang yang melakukan perkara yang haram dengan hukuman dunia dan juga akhirat.
Yang kedua, sesiapa yang mendekati kawasan larangan Allas SWT dengan melakukan perkara syubhat, maka dia diragui akan terjatuh ke dalam perkara haram. Maka berhati-hatilah dalam melakukan segala perbuatan. Berhati-hati dalam menjaga agama dan maruah kehormatan diri. Jauhilah dari melakukan dosa dan perkara yang membawa kepada buruk sangka serta perkara yang di tegah oleh Allah SWT.


Saturday, 15 August 2009

Tercapaikah Hasrat Hati..?

hari demi hari..
saat demi saat..
detik demi detik..
lama sudah kumenanti kehadiranmu...

dulu..
saat aku begitu merasakan nikmat bersamamu..
bagaikan hidup ini terlalu indah,
bagaikan syurga itu sudah menjadi milikku..

tapi..
begitu pantas kau pergi meninggalkan aku..
walau belum ku rasai sepenuhnya nikmat itu..
terpinga-pinga aku meneruskan perjalanan ini..
aku takut terjumpa titik noktah yg akan berakhir dgn noda..
kuimpikan detik akhir hidupku dalam alam perjuangan..

kini..
kau kembali menyinari..
untukku jelajahi rimba duniawi..
dalam fitrah insani..

walau kadang kualpa dan leka..
namun kutetap merinduimu Ramadhan..
moga kita kan kembali bersama..
sinarmu menerangi cahaya hati.. tercapaikah hasrat hati...?

Sunday, 3 May 2009

Kajian Berkenaan Hak Penjagaan Anak dan Status Agama Anak (Kes Mohd Ridzuan Abdullah@K. Patmanathan)



Syed Abdul Kadir Aljoofre, Hairul Nizam Mat Hussain, Abd Rahman Mohd Tharin, dan Mohd Nazrul Abd Nasir
MANHAL PMRAM*

1. PENDAHULUAN

Isu pengislaman Saudara Mohd Ridzuan Abdullah atau K Patmanathan, 40, bekas penganut Hindu, telah menimbulkan satu polemik yang perlu dinilai dari sudut Syarak terhadap beberapa isu. Isu yang akan dibincangkan di sini adalah

  1. Status agama tiga orang anak beliau iaitu Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinesh (11 tahun) dan Prasana Diksa (1 tahun).
  2. Hak penjagaan anak.
  3. Status perkahwinan selepas pengislaman.

2.
STATUS AGAMA ANAK-ANAK SELEPAS SALAH SEORANG PASANGAN SUAMI ISTERI MEMELUK AGAMA ISLAM

2.1 Pandangan Islam Terhadap Status Anak Apabila Hanya Salah Seorang Ibu Bapa Memeluk Islam.

Dalam menjelaskan status anak-anak selepas salah seorang ibu bapa memeluk Islam sedangkan pihak yang kedua tetap berada dalam agama asal, para fuqaha Islam telah berselisih pandangan kepada beberapa pandangan:

Pandangan Pertama:

Anak-anak adalah mengikut agama Islam sama ada yang memeluk Islam adalah bapa ataupun ibu.

Pandangan ini adalah pandangan yang dipegang oleh kebanyakan para fuqaha Islam daripada mazhab al-Hanafiyyah, al-Syafi`iyyah dan al-Hanabilah[1]
.

Maka berdasarkan kes yang berlaku, Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinesh (11 tahun) dan Prasana Diksa (1 tahun) adalah diiktibar sebagai beragama Islam kerana mengikut agama yang dianuti oleh bapanya.

Hujah pandangan pertama ini adalah hadith Rasulullah yang berbunyi:

عَنْ عَائِذِ بْنِ عَمْرٍو الْمُزَنِيِّ عَنِ النَّبِيِّ قَالَ : (( الإسْلاَمُ يَعْلُوْ وَلاَ يُعْلَى )) . رواه البيهقي والدارقطني والروياني

Daripada A'idz bin Amr Almuzani, daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Islam tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya."

Pandangan Kedua:

Anak-anak adalah mengikut agama Islam apabila yang memeluk Islam adalah bapa. Sekiranya yang memeluk Islam adalah ibu, anak-anak tidak dianggap beragama Islam.

Pandangan ini adalah pandangan yang dipegang oleh al-Imam Malik.

Hujah yang dipegang oleh al-Imam Malik adalah seseorang anak adalah dinasabkan kepada si ayah dan bukannya dinasabkan kepada si ibu. Maka kerana itulah keislaman si ayah sahaja yang akan menyebabkan si anak turut beragama Islam sebagai mengikut agama si ayah[2].

Maka berdasarkan kes di atas, Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinesh (11 tahun) dan Prasana Diksa (1 tahun) adalah tetap diiktibar sebagai beragama Islam kerana mengikut agama yang dianuti oleh bapanya.

2.2 Cadangan Terhadap Penyelesaian Isu Ini

Berdasarkan kajian ringkas di atas, dapatlah disimpulkan bahawa anak-anak kepada saudara Mohd Ridzuan Abdullah adalah beragama Islam kerana mengikut agama Islam yang telah dianuti oleh beliau.

Namun disebabkan pihak isteri beliau masih beragama Hindu yang berkeras untuk menjaga anak-anaknya dan membesarkannya dalam agama Hindu, semestinya kenyataan kita untuk mengekalkan status ketiga-tiga anak mereka berdua sebagai beragama Islam akan menimbulkan satu ketegangan antara masyarakat Islam dan masyarakat bukan Islam secara umumnya.

Atas dasar ingin mencari jalan yang paling baik dengan meraikan pandangan-pandangan para ulama, kami mencadangkan perkara-perkara di bawah:

a) Menerangkan kepada masyarakat di Malaysia bahawa maksud anak-anak tersebut berstatuskan agama Islam adalah mereka bertiga dianggap sebagai seorang Islam sepanjang tempoh mereka belum lagi mencapai umur baligh. Status keislaman mereka sebelum tempoh baligh akan berkait rapat dengan pembahagian harta pusaka khususnya[3].

b) Apabila anak-anak tersebut telah mencapai umur baligh, mereka akan diberikan hak untuk memilih sama ada ingin memeluk agama Islam ataupun memeluk agama Hindu. Pandangan ini adalah pandangan yang dipegang oleh al-Imam al-Thauriyy[4].

c) Kami tidak mendapati sebarang masalah sekiranya nama ketiga-tiga anak saudara Mohd Ridzuan Abdullah dikekalkan dengan nama asal melainkan sekiranya makna nama mereka mengandungi unsur-unsur syirik dan makna-makna yang buruk.


3. HAK PENJAGAAN ANAK

3.1 Pendapat Ulamak

Para ulama di dalam keempat-empat mazhab membincangkan tentang perkara ini . Para ulama bermazhab Syafie dan Hanbali rahimahumullah meletakkan bahawa hak penjagaan mestilah kepada seorang Islam. Orang kafir tidak layak untuk mendapat hak penjagaan anak tersebut.

Manakala para ulama bermazhab Hanafi dan sebahagian ulama Maliki rahimahumullah tidak meletakkan Islam sebagai syarat untuk penjagaan. Ini bermakna jika penjaga tersebut (ibu atau bapa) salah seorang daripada mereka masih di dalam agama asal (non muslim) maka mereka masih boleh mempunyai hak untuk menjaga.

Ini berdasarkan kepada hadis Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam yang diriwayatkan oleh al-Imam Abu Daud , al-Nasa'ie , Ibn Majah , Ahmad bin Hambal , al-Baihaqi , al-Hakim Naisaburi, Ibn Abi Syaibah rahimahumullah dan para ulama hadis yang lain . Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam membenarkan untuk budak tersebut memilih dengan siapakah dia ingin tinggal, sama ada dengan ayahnya yang Muslim atau Ibunya yang Non-Muslimah. Ini kerana hak penjagaan adalah atas rasa belas kasihan dan ianya tidak menjadi masalah walaupun berbeza agama. Nas hadis tersebut adalah seperti berikut:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا هُشَيْمٌ ثنا عُثْمَانُ أبو عَمْرٍو البتي عن عبد الْحَمِيدِ بن سَلَمَةَ أَنَّ جَدَّهُ أَسْلَمَ في عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ولم تُسْلِمْ جَدَّتُهُ وَلَهُ منها بن فَاخْتَصَمَا إلى رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فقال لَهُمَا رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ان شِئْتُمَا خَيَّرْتُمَا الْغُلاَمَ قال وَأَجْلَسَ الأَبَ في نَاحِيَةٍ وَالأُمَّ نَاحِيَةً فَخَيَّرَهُ فَانْطَلَقَ نحو أُمِّهِ فقال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم اللهم اهْدِهِ قال فَرَجَعَ إلى أبيه


Maksud: Diriwayatkan daripada Saidina Abdul Humaid bin Salamah radhiyallahu anhuma bahawa datuknya telah memeluk Islam pada zaman Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam, tetapi neneknya enggan. Hasil perkahwinan mereka, dikurniakan seorang anak. Mereka berdua datang mengadu kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam (berkenaan hak penjagaan terhadap budak tersebut). Sabda Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam kepada mereka berdua : Jika kamu berdua mahu, budak tersebut akan diberikan pilihan untuk memilih kamu berdua. Kata Abdul Humaid bin Salamah : Si ayah diletakkan di suatu sudut, dan si ibu juga diletakkan di suatu sudut, maka budak tadi diberi pilihan . Didapati budak tersebut bergerak ke arah ibunya.Maka Baginda sallallahu alaihi wasallam berdoa: Ya Allah berikanlah hidayah kepadanya. Kata Abdul Humaid bin Salamah :Maka budak tersebut kembali kepada ayahnya (mengikut ayahnya).[5]

Tetapi para ulama di dalam mazhab Hanafiyah dan Malikiyah berbeza pendapat pula berapa lamakah tempoh budak tersebut perlu berada di bawah penjaganya yang bukan Islam:

1) Ulama Hanafiyah berpendapat : Kanak-kanak tersebut boleh berada di bawah jagaan penjaga yang bukan Islam sehinggalah dia mampu berfikir tentang keagamaan(iaitu setelah mencapai umur 7 tahun). Hak penjagaan juga akan tamat jika budak tersebut tidak terjamin keselamatan agamanya jika berada bersama penjaga tersebut(seperti dibawa ke tempat ibadah mereka, budak tersebut mempelajari perkara berkaitan agama penjaga tersebut, diberi minum arak atau memakan makanan yang haram)

2) Ulama Malikiyah berpendapat: Kanak-kanak tersebut boleh berada di bawah jagaan penjaga yang bukan Islam tersebut sehinggalahtamat waktu hak penjagaan[6]. Tetapi penjaga tersebut perlu menjaga hak-hak penjagaan terhadap budak tersebut seperti tidak memberi makanan yang haram dan memberi minum arak kepadanya. Tetapi jika dikhuatiri akan berlaku perkara tersebut maka hak penjagaan tersebut perlulah diberikan kepada golongan Muslimin demi menjaga budak tersebut daripada kesesatan[7].

3.2 Cadangan Terhadap Kes Yang Berlaku

1) Berdasarkan pendapat para ulama yang kita telah bincangkan, anak kepada Mohd Ridzuan bin Abdullah @ K Patmanathan, 40 tahun iaitu Tevi Darsiny (12 tahun) dan Karen Danish ( 11 tahun ) tidaklah dibenarkan untuk berada dibawah penjagaan si isteri yang enggan memeluk Islam. Ini kerana, keadaan kedua-dua anak mereka jika berada di bawah jagaan ibu sahaja dibimbangi persekitaran yang tidak baik akan mempengaruhi mereka.

2) Manakala anak yang ketiga iaitu Prasana Diksa (1 tahun), dibenarkan untuk berada di bawah jagaan si ibu (dengan syarat diadakan giliran antara ibu dan bapa) berdasarkan pendapat yang disebutkan oleh Mazhab Hanafiyah dan Malikiyah. Ini kerana Prasana Diksa masih kecil dan belum mencapai umur yang memungkinkan untuknya berfikir tentang keagamaan. Ini juga menunjukkan bahawa Islam bukanlah agama yang bersikap kuku besi yang menghalang secara semberono hak individu.


4. STATUS PERKAHWINAN SELEPAS PENGISLAMAN SALAH SEORANG SUAMI ISTERI


4.1 Pendapat Para Ulama

Syariah Islam menetapkan, apabila seorang suami memeluk Islam, maka si isteri juga perlu diminta untuk memeluk Islam. Jika si isteri memeluk Islam di dalam tempoh ‘iddahnya, maka perkahwinan tersebut boleh diteruskan seperti biasa(tanpa perlu diperbaharui akad nikahnya). Islam bukanlah satu agama yang memecah belahkan institusi kekeluargaan, bahkan Islam itu sendiri mengajar ummatnya untuk membina sebuah keluarga yang bahagia. Perbezaan agama antara suami dan isteri bukanlah penghalang kepada ikatan pernikahan mereka, tetapi keengganan si isteri untuk berbuat demikian menyebabkan berlakunya perpisahan [8].

Keempat-empat mazhab Islam iaitu Hanafi, Maliki, Syafie, dan Hambali menetapkan perkahwinan mereka berdua akan terfasakh[9]. Para ulamak hanya berselisih pendapat dari sudut bilakah waktu fasakh itu berlaku, samaada daripada saat pengIslaman suami atau saat isteri enggan memeluk Islam. Perpisahan tersebut akan berlaku melalui kuasa qadhi[10].

Fasakh atau perpisahan tersebut bukan bermakna si suami meninggalkan tanggungjawabnya ke atas isteri dan anak-anaknya dari sudut nafkah dan perbelanjaan. Islam sangat menjaga hak setiap manusia samaada Muslim atau Non Muslim. Perpisahan yang berlaku di antara pasangan suami isteri disebabkan perbezaan agama tidak menggugurkan kewajipan suami kepada isterinya dan anak-anaknya.

4.2 Hak Pemberian Nafkah[11]

1. Nafkah kepada anak
a. Si ayah wajib memberikan nafkah dan keperluan kepada anak-anaknya selagi mana mereka masih kecil sehingga mampu berdikari sendiri jika anak tersebut adalah anak lelaki. Manakala bagi anak perempuan, bapa perlu memberi nafkah kepadanya sehingga anak tersebut berkahwin sahaja.

2. Nafkah kepada isteri
a. Suami wajib memberi nafkah kepada isteri tersebut selama mana di dalam tempoh ‘iddah sahaja.

Ini jelas menunjukkan hujah yang mengatakan bertukar agama adalah satu cara untuk lari daripada tanggungjawab adalah hujah yang amat dangkal. Ini kerana Islam sama sekali tidak memberikan ruang kepada penganutnya untuk lari atau cuai menunaikan tanggungjawab masing-masing.

*************


Hasil Kajian:

Al-Fadhil Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre (Pengerusi Fellow MANHAL PMRAM, dan juga Ketua Moderator Agama Forum Iluvislam.com)

Al-Fadhil Ustaz Abd Rahman Mohd Tharin (Moderator Agama Forum Iluvislam.com)

Al-Fadhil Ustaz Hairul Nizam Mat Hussain

Al-Fadhil Ustaz Mohd Nazrul Abd Nasir


*Note: Artikel ini adalah HakCipta Markaz Pengumpulan Kajian dan Hasil Penyelidikan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (MANHAL PMRAM). Artikel asal di SINI



[1]
Sila lihat al-Mawsu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaytiyyah 4/270.

[2] Sila lihat al-Mawsu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaytiyyah 4/270.

[3] Sebagaimana yang dimaklumi, apabila anak-anak tersebut berstatuskan Islam, mereka berhak mewarisi harta saudara Mohd Ridzuan Abdullah kerana persamaan agama antara pihak ayah dan anak-anak. Walau bagaimanapun sekiranya anak-anak tersebut meninggal dunia sebelum mereka mencapai umur baligh, maka berdasarkan pandangan Islam jenazah mereka akan diuruskan sebagai seorang Muslim. Ini dijangka akan menimbulkan satu lagi masalah perebutan jenazah antara si isteri yang beragama Hindu dan si ayah yang beragama Islam.

[4] Sila lihat al-Mawsu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaytiyyah 4/271. Para pembaca perlu menyedari bahawa pandangan yang kami pilih ini bukanlah pandangan majoriti ulama Islam.

Adapun pandangan majoriti ulama Islam, anak-anak tersebut secara automatik akan menjadi seorang muslim sebaik sahaja si ayah memeluk agama Islam. Sekiranya anak-anak tersebut setelah baligh memilih untuk tidak beragama Islam, berdasarkan pandangan majoriti ulama, mereka akan menjadi murtad.

Pandangan al-Thauri yang kami pilih ini adalah semata-mata memikirkan situasi masyarakat non Muslim di Malaysia yang mungkin tidak akan dapat menerima keputusan bahawa kesemua anak-anak terbabit hendaklah beragama Islam. Sekurang-kurangnya dengan berpegang pandangan al-Thauri, masyarakat non Muslim dapat menerima keputusan kerana hak untuk memilih agama diserahkan kepada anak-anak tersebut selepas mereka baligh.

[5] Musnad al-Imam Ahmad bin Hambal, hadis 23807 jilid 5 mukasurat 446 Darul Nasyr, Muassasah Qurtubah

[6] Bagi budak perempuan, hak penjagaan terhadapnya ialah sehingga dia berkahwin, manakala bagi budak lelaki pula hak penjagaan terhadapnya ialah sehingga dia baligh.

[7] Fiqh al-Islami wa Adillatuhu jilid 7 mukasurat 727-728 cetakan Darul Fikr Cetakan Kedua 1985

[8] Bada'ie Sana'ie, Imam al-Kasani, m.s 1558 jilid 3.

[9] Mughniyul Muhtaj, Khotib as-Syarbini, m.s 244 jilid 3.

[10] Fiqhul Islami Wa Adilatuh, Dr. Wahbah Az-Zuhaili, m.s 7163 jilid 9.

[11] Al-Mughni, Imam Ibn Qudamah, m.s 402 - 409, jilid 7.


Glosari:

Fuqaha- kata jamak untuk Faqih, seorang yang pakar dalam ilmu fiqh; golongan pakar Fiqh
Fasakh- memutuskan pernikahan, perkara ini hanya boleh diputuskan apabila pihak isteri membuat pengaduan kepada Mahkamah dan Hakim mensabitkannya setelah perbicaraan
Iddah- suatu tempoh selepas penceraian bagi si perempuan sebelum dia boleh berkahwin lagi sekali.




www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1611







Monday, 27 April 2009

Thursday, 2 April 2009

PROMOSI PENERBANGAN SINGAPORE AIRLINES



HARGA PROMOSI BAGI PENERBANGAN SINGAPORE AIRLINES
PENERBANGAN BULAN JUN DAN JULAI 2009

cairo international airport - singapore - kuala lumpur international airport
LE 4500- LE 4600
TAWARAN SIAPA CEPAT DIA DAPAT

HARGA PROMOSI BAGI PENERBANGAN GULF AIR
PENERBANGAN BULAN JUN 2009

cairo international airport - bahrain - kuala lumpur international airport
LE 4150 - LE 4500 (harga mengikut kelas seat)

PENERBANGAN BULAN JULAI 2009
LE 5000 (penerbangan gulf air meletakkan harga yang mahal pada julai 2009 atas sebab mereka mahu mengatasi masalah keluk permintaan penerbangan dari Bahrain ke KLIA pada Julai 2009. )


SILA DAPATKAN JADUAL PENERBANGAN BERSAMA DENGAN HARGA SEMASA PENERBANGAN BAGI SYARIKAT LAIN MENGIKUT HARGA TIKET SEMASA PADA ENTRI YANG LEPAS. sila hubungi +20100921083

Monday, 23 March 2009

Permulaan dan Pengakhiran



Ingatlah kan datang suatu saat
bibir kita tidak bisa bergetar menyebut nama Allah
Disaat itu kita diturunkan ke dalam kubur kita
dan wajah kita dibukadan wajah kita diciumkan ke tembok kubur kita
lalu kita dikuburkan
dan ditinggal oleh semua kerabat
Disaat itu tidak ada kekasih
Disaat itu tidak ada jawatan
Disaat itu tidak ada harta
Kita sendirian
Dan disaat itu beruntunglah mereka
yang selalu berzikir
yang mengingati Allah
dan Allah mengingatnya
yang merindui Allah
dan Allah merindukannya.

Saturday, 21 March 2009

Nak Tegur ke Tak Nak?


"Kenapa la kau nak kecoh sangat pasal aku? Aku tau jaga diri aku la. Aku tak kacau kau pun dah cukup baik!"

"Panas jugak kena sound tepek camni!"

Biasa la tu kalau nak buat benda baik memang orang tak suka. lagi pula orang yang tahu diri yang serba kekurangan ini memang pernah lakukan perkara-perkara yang tak elok. Baru sekarang nak rasa menyesal? tak apa lah. Dengan harapan, sisa hidup yang berbaki digunakan sebaik-baiknya demi mengejar redha Allah SWT.

Teguran dan nasihat. Kalau tak kena pada caranya memang akan ada yang melenting. Lagi pula dunia kita yang dah hampir sampai ke penghujungnya ini. Tak perlu rasa pelik lagi. Bila orang buat maksiat, bintik hitam di hatinya akan semakin bertambah. Agak susah nak terima teguran walaupun dari kawan terdekat. Kadangkala ditempelaknya balik kepada yang menegur.

Ala kulli hal, bagi yang merasakan dirinya bertanggungjawab untuk menegur dan menasihati saudara seagama kita. Teruskanlah usaha dan janganlah berputus asa. Merawat penyakit hati bukanlah mudah. Kalau kena pula pada cara ia takkan jadi susah.

Imam Al-Ghazali pernah menyebut : " bekunya air mata kerana kerasnya hati, kerasnya hati kerana banyaknya dosa, banyaknya dosa kerana panjangnya angan-angan, panjangnya angan-angan kerana cintakan dunia. "


Kenapa perlu kita takut untuk saling menasihati sedangkan ianya adalah salah satu cara untuk membimbing antara satu sama lain. Kalau dibiarkan umat yang telah jauh terpinggir dari agama, akibatnya amat padah. Takut-takut sampai masa mereka langsung tidak lagi mengendahkan suruhan agama malah lebih suka melakukan larangan dan tegahan Allah SWT. Nak ke kita tengok ahli keluarga kita bergelumang dengan dosa? sukakah kita melihat sahabat handai terus menerus melakukan maksiat?

Pedih dan pilu andai kita berupaya melihat dari dunia ini lagi akan seksaan dan azab api neraka. Sakit juga pukulan-pukulan malaikat Mungkar dan Nakir di alam kubur. Cintanya kita kepada manusia - tegurlah. Yang pasti kasih sayang kita pada mereka kerana kita cintakan Allah.

jangan lupa, sebaik-baik teguran atau nasihat adalah berdua-duaan atau tidak dihebohkan kesalahan si penerima kepada orang lain. Fudhail bin Iyad berkata : "Orang mukmin menutup aib dan menasihati. Sedang orang jahat membuka aib dan memburuk-burukkan.


Nak Nasihat ke Tak Nak?

Salah sebuah hadis Rasulullah SAW :

Dari Abu Ruqayyah, Tamim bin Aus Ad-Daari RA, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
Agama adalah nasihat.
Kami Bertanya: Untuk siapa?
Beliau menjawab:Untuk Allah, kitabNya, RasulNya, para pemimpin kaum muslimin dan kaum muslimin seluruhnya.
(HR. Muslim)

Agama itu adalah nasihat. Kenapa pula kita takut untuk menegur kesalahan orang lain? Sedangkan teguran dan nasihat itu sendiri berkaitan dengan tugas Amar Maaruf dan Nahi Mungkar segaligus berusaha untuk menjadikan umat Nabi Muhammad SAW sebagai umat terbaik.

Cukup sekadar ini sahaja. Sama-sama kita renungkan kata daripada Khalifah kedua, Sayidina Umar berpesan: Siapa yang menjaga percakapannya dianugerahkan kepadanya hikmah. Siapa yang menjaga penglihatannya dianugerahkan kepadanya hati yang khusyuk. Siapa yang menjaga makanannya dianugerahkan kepadanya kelazatan dalam beribadah. Siapa yang bersabar di atas ujian, Allah sempurnakan sabarnya lalu memasukkannya ke dalam Syurga mana yang dia suka. Siapa yang menjaga daripada ketawa dianugerahkan kepadanya kehebatan. Siapa yang menjaga daripada bergurau dianugerahkan kepadanya keelokan atau kemuliaan. Siapa yang meninggalkan cinta dunia dianugerahkan kepadanya dapat melihat kesalahan sendiri. Siapa yang meninggalkan kesibukan mencari kesalahan pada perbuatan Allah, dianugerahkan kepadanya pelepasan daripada nifak.

Moga Allah pelihara hati ini dari melakukan dosa. Jauh dari segala tingkahlaku buruk. Dijauhkan dari azab api neraka.

Monday, 16 March 2009

MAKLUMAT TERKINI PENERBANGAN KE MALAYSIA

1. EGYPT AIR (HARGA SEMASA)
FLIGHT PUKUL 3.25 PAGI (WAKTU MESIR ). TIBA DI KLIA JAM 9MLM (WAKTU MALAYSIA).
BERAT BAGASI: TIDAK MELEBIHI 40KG.
HARI PENERBANGAN : SABTU,ISNIN,SELASA,RABU.
HARGA ONE WAY : LE2500 (KLIA), LE3000(DOMESTIC)
HARGA RETURN : LE41OO(1BLN-KLIA), LE5150(1BLN-DOMESTIC).
LE4150(2BLN-KLIA), LE5200(2BLN-DOMESTIC).
LE4200(3BLN-KLIA), LE5250(3BLN-DOMESTIC).


2. SINGAPORE AIRLINE (KE SINGAPORE) (HARGA SEMASA)
FLIGHT PUKUL 2.10 PETANG (WAKTU MESIR ). TIBA DI SINGAPORE JAM 6.05 (WAKTU MALAYSIA.
BERAT BAGASI: 40KG.
HARI PENERBANGAN : JUMAAT,AHAD,RABU.
HARGA ONEWAY: LE3000
HARGA RETURN : LE4600(6BLN)

3. SINGAPORE AIRLINE (KE KLIA) (HARGA SEMASA)
JADUAL PERJALANAN : CAIRO KE SINGAPORE : 2.10PETANG(WKTU MESIR) – 6.05 PAGI (WKT M'SIA).
: SINGAPORE KE KLIA : 7.10 PAGI (WKT M'SIA) – 8.05 PAGI (WKT M'SIA)
BERAT BAGASI: 40KG.
HARI PENERBANGAN : JUMAAT,AHAD,RABU.
HARGA ONEWAY: LE3300
HARGA RETURN : LE5100(6BLN)

4. SINGAPORE AIRLINE (KE PENANG) (HARGA SEMASA)
JADUAL PERJALANAN : CAIRO KE SINGAPORE : 2.10PETANG(WKTU MESIR) – 6.05 PAGI (WKT M'SIA).
: SINGAPORE KE PENANG : 8.05 PAGI (WKT M'SIA) – 9.30 PAGI (WKT M'SIA)
BERAT BAGASI: 40KG.
HARI PENERBANGAN : JUMAAT,AHAD,RABU.
HARGA ONEWAY: LE3300
HARGA RETURN : LE5100(6BLN)

5. GULF AIR (PROMOSI BULAN JUN SAHAJA)
JADUAL PERJALANAN : CAIRO KE BAHRAIN : 3.30PETANG(WKTU MESIR) – 6.45 MALAM.
: BAHRAIN KE KLIA : 8.40 MALAM – 9.40 PAGI (WKT M'SIA)
BERAT BAGASI: 30KG.
HARI PENERBANGAN : JUMAAT,SABTU,AHAD,ISNIN,SELASA.
HARGA RETURN : LE4300(6BLN) (HARGA JUN)
HARGA RETURN : LE4000 – LE4500 (HARGA SEMASA)
HARGA ONE WAY : LE2700-LE3200 (HARGA SEMASA)

6. EMIRATES (PROMOSI BULAN JUN & JULAI)
JADUAL PERJALANAN : CAIRO KE DUBAI :
: DUBAI KE KLIA :
BERAT BAGASI: 30KG.
HARI PENERBANGAN : SETIAP HARI
HARGA RETURN : LE4200 – LE4500(1 TAHUN) (HARGA JUN & JULAI)

7. ETIHAD AIRWAYS(HARGA SEMASA)
JADUAL PERJALANAN : CAIRO KE ABU DHABI : 12.05 TGH HARI (WKT MESIR) – 5.40 MALAM.
: ABU DHABI KE KLIA : 2.45 PAGI – 1.55 PETANG (WKT M'SIA)
BERAT BAGASI: 30KG.
HARI PENERBANGAN : SABTU,AHAD,ISNIN,SELASA,KHAMIS.
HARGA RETURN : LE4250 (2 BULAN)
HARGA ONE WAY : LE2550



#SEMUA PENERBANGAN DI ATAS BERLEPAS MELALUI MATOR JADID KECUALI EGYPT AIR.

call me +20100921083

Sunday, 8 March 2009

Monday, 23 February 2009

Buat Yang Terluka, Kecewa dan Sedang Bersedih.

Kadang-kadang kita manusia selalu menyalahkan takdir dalam beberapa perkara yang tidak berakhir dengan baik. Lebih-lebih lagi dalam perkara yang menyebabkan kita kecewa, perkara yang menyakiti hati, dan yang membuatkan hati ini sedih.
Akan tetapi, kita sering lupa. Andai tiap perkara yang kita lakukan itu hanyalah kerana Allah SWT. Insya Allah kita akan dapat terima apa jua keputusan dengan baik. Bilamana keyakinan kita adalah keyakinan tertinggi pada Allah, segala yang sempit menjadi lapang. Segala yang sulit menjadi senang dan jiwa yang resah menjadi tenang. Insya Allah..
Allah answers prayer in three ways. He says yes and gives you what you want, He says no and gives you something better, He says wait and gives the best in your own time.
La Tahzan, Innallaha Ma'ana..

Friday, 13 February 2009

Thursday, 12 February 2009

Takutnya Kalau Pemimpin Begini..

Tertarik hati ini untuk menulis mengenai pemimpin tanah tumpah darah diri sendiri. Hari demi hari, tahun demi tahun fikiran ini agak terbuka untuk mendekati arus semasa kepimpinan negara. Bukan hanya sekadar ingin tahu, tetapi perlu untuk didekati kerana ianya melibatkan masa depan anak muda masa kini.

Bukankah sudah biasa kita mendengar ungkapan seorang sasterawan ternama Dr. Hamka " Kalau ingin lihat masa depan negara, lihatlah remaja masa ini. Andai rosak remaja pada waktu ini, maka akan rosaklah masa depan negara itu. "

Akan tetapi apa yang ingin dibawakan penulis pada tinta ini adalah pemimpin negara yang memberikan contoh buruk pada anak muda dan remaja pada masa ini. Adakah kita semua hanya memejamkan mata apabila dengan 'slumber'nya pemimpin sekarang ini melakukan RASUAH, MAKSIAT dan MENCARUT tak tentu hala?

Tidakkah kita membuka mata atau memekakkan telinga apabila pemimpin kita bersikap sedemikian rupa? Siapa mereka? Saya yakin dan pasti sesiapa sahaja yang peka akan masa depan diri, agama dan negara mereka akan tahu siapa dia pemimpin yang saya sifatkan tersebut.

Pada saya, mereka ini belum sedar kerana belum ditimpa azab sepertimana Allah SWT menurunkan azab ke atas kaum nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad SAW yang telah dihancurkan sekelip mata. Mereka dihancurkan bukan sahaja kerana tidak menerima dakwah nabi yang telah diwahyukan oleh Allah, malah mereka juga mencaci dan menghina nabi yang diutuskan Allah SWT.

Begitu jugalah sikap yang ditunjukkan pemimpin dunia zaman sekarang. Mereka mengketepikan hukum Allah dan kadang-kadang mereka menghina golongan yang ingin menyambung rantai perjuangan rasulullah. Na'uzubillahi min zalik. Moga Allah berikan mereka hidayah dan petunjuk supaya masyarakat di Malaysia tidak terkena tempias atas laknatnya Allah pada mereka.

Salah anak remajakah yang telah dididik dengan pemikiran barat sejak kecil? Salah anak remajakah andai mereka tidak diberikan contoh dan tauladan yang baik oleh pemimpin mereka sendiri? Salahkah anak muda terjerumus ke lembah maksiat sedangkan dataran maksiat semakin banyak disediakan?

Ingatlah sahabatku, didalam Al-Quran telah diberikan panduan buat kita untuk memilih pemimpin. Etika menjadi pemimpin dan sebagainya. Jadikanlah Al-Quran dan Sunnah Nabi sebagai panduan hidup kita agar kita selamat di dunia mahupun akhirat kelak. Wallahu 'Alam.

Tuesday, 10 February 2009

Allah Segalanya Pada Diri Ini

*Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya.

*Orang yang banyak makan janganlah kamu harapkan sangat kata-kata himat darinya.

*Orang yang banyak bergaul dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat kemanisan ibadahnya.

*Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu harapkan sangat khusnul khatimahnya.

*Orang yang bodoh janganlah kamu harapkan sangat akan hidup hatinya.

*Orang yang memilih berkawan dengan orang yang zalim janganlah kamu harapkan sangat kelurusan agamanya.

*Orang yang mencari keredhaan manusia janganlah harapkan sangat akan keredhaan Allah daripadanya.

Apakah peranan anda sebagai seorang muslim yang benar-benar cintakan Islam?