Oleh Tok Pijat

Teringat saya 19 tahun dulu, dikala PAS menyapu bersih kerusi 32-0 dalam PRU 1990. PM ketika itu, Dr Mahathir mengulas kekalahan teruk UMNO Kelantan dengan mengatakan dalam masa 20 tahun, jangan mimpi UMNO Kelantan boleh rampas Kelantan.

Kini sudah sudah 19 tahun, PAS memerintah Kelantan. Dan tinggal 12 bulan lagi untuk PAS "selamat" dari kekalahan di Kelantan.
Kini anak-anak didik UMNO Kelantan, semasa UMNO tumpas 19 tahun sudah besar panjang. Dulu mereka berada di KEMAS, kini sudah lulus Universiti dan menjadi anak muda yang berjiwa baru.

Tinggal 12 bulan lagi, kata-kata ( sumpahan?)Dr Mahathir akan berakhir.

www.tokpepijat.blogspot.com

Senyum Hari Ini

Dewan Negeri Selangor Lulus Belanjawan Tambahan RM392 juta(Klik)

SHAH ALAM, 9 Nov - Dewan Negeri Selangor hari ini bersetuju meluluskan belajawan tambahan sebanyak RM392 juta apabila Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) mengutip hutang tertunggak anak-anak syarikat kerajaan negeri daripada syarikat Talam Corporation.

Pendekatan yang diguna pakai MBI ialah dengan membeli semua hutang milik beberapa anak syarikat kerajaan negeri itu dalam bentuk geran.

Dengan cara ini MBI boleh mengambil alih pengutipan hutang serta pemilikannya iaitu KDEB, UNISEL dan PNSB daripada kumpulan Talam melalui projek pembangunan hartanah sejak 10 tahun lalu.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pengutipan hutang tersebut dijangka boleh dibuat dalam tempoh 3 bulan dalam pemantauan Dewan Negeri Selangor.

“Kerajaan negeri mengakui bahawa terdapat penambahan pendapatan negeri di dalam akaun yang disatukan berjumlah RM392 juta, duit RM392 ini adalah hasil daripada hutang-hutang yang dilakukan oleh kumpulan Talam, syarikat-syarikat dalam kumpulan Talam yang mana hutang-hutang ini sudah dipersetujui yang Talam ini sudah berhutang kepada syarikat-syarikat ini dan syarikat-syarikat seperti Kumpulan Darul Ehsan, Unisel dan PNSB yang dikumpulkan berjumlah RM392 juta telah diserahkan untuk milikan kerajaan negeri”, kata Tan Sri Khalid.

Beliau bercakap kepada media selepas menghadiri Mesyuarat Ketiga Sidang Dewan Negeri Selangor di Shah Alam, hari ini.

Tan Sri Khalid menambah, Barisan Nasional sebelum ini gagal membuat kutipan hutang beberapa anak syarikat kerajaan negeri dengan baik sebaliknya mereka menyalahgunakan pendapatan anak syarikat untuk perbelanjaan Balkis dan lawatan ke luar negara.

Bagaimanapun katanya usaha berterusan Kerajaan Pakatan Rakyat memastikan hutang-hutang lapuk kerajaan negeri dapat disegerakan kutipannya apabila penstrukturan semula kewangan anak-anak syarikatnya dapat dilakukan.


" IKUTI VIDEO PILIHAN MINGGU INI"

P/S: Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini? Polis hanya menerima arahan. Daripada SIAPA arahan tersebut?

Saturday, 10 October 2009

KERANA MULUT BADAN BINASA


Cerita ni bukanlah cerita baru.Aku pun bukannya nak sensasikan cerita ni. Cuma nak kawan-kawan aku semua ambil pengajaran dalam cerita yang MACAM kelakar ni.

Perkara ini berlaku dua hari lepas. Ada seorang hamba Allah ni, dia ni memang antara makhluk yang popular sebagai orang kuat UMNO di Mesir. Nama dia pun memang selalu jadi buah mulut masyarakat Azhari Malaysia di Mesir. Mulut dia ni memang 'mulut longkang'. Malah dalam entri-enti di blog 'mamat' ni selalu kutuk orang lain.

Nak dijadikan cerita, 'mamat' ni ada masuk ke rumah akhawat. Wallahu A'lam tak tahu apa yang 'mamat' ni buat. Maka, datanglah seorang senior kepada 'mamat' ni untuk bertanya apa yang dibuat kat akhawat tu. Maka 'mamat' ni mungkin marah pada senior tersebut dan terkeluarlah ayat-ayat yang tak sepatutnya. Kan dah tak pasal-pasal kena penangan senior. Tak pasal-pasal kena penumbuk.

Apa yang aku nak sampaikan kat sini. Bila dah belajar tinggi-tinggi ni, bahasa pun kenalah jaga. Lagi pulak 'awak' ni sepatutnya menjadi contoh kepada masyarakat Islam dan bukan Islam umumnya di Malaysia nanti. HAMBIK KAU, KERANA PULUT SANTAN BINASA! KERANA MULUT BADAN BINASA..! Tu baru sikit je. Silap haribulan, teruk lagi kau kena nanti. Lainlah kalau terpaksa gunakan bahasa yang tegas untuk sampaikan dakwah Islam. Nabi SAW pernah bersabda : "katakanlah yang hak, walaupun ianya pahit". Ini tidak, nak kata kau nak sampaikan Islam tu macam mustahil je. Tegas suara 'kau' ni sekadar nak mempertahankan yang bathil je. Tunggu la BINASA kat akhirat yang lebih dahsyat nanti.

Bertaubatlah sedare.. Moga-moga cerita pasal kau ni pun mengingatkan aku yang menulis ni.

Apakah peranan anda sebagai seorang muslim yang benar-benar cintakan Islam?